استغفار جهت افزایش روزی
در توبه عدد و مقدار مطرح نیست، ولى در استغفار گاهى عددهاى ویژه عنوان شده است، در قرآن عدد هفتاد و در روایات عددهاى صد، هفتاد، بیست و پنج و بیشتر و کمتر آمده است: «إِنْ تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ سَبْعِینَ مَرَّةً فَلَنْ یَغْفِرَ اللَّهُ لَهُمْ» (توبه/ ۸۰) اگر براى منافقان که آلوده به کفر و شرک هستند و به اسلام و مسلمانان خیانت میکنند هفتاد بار آمرزش بخواهى هرگز خدا آنان را نخواهد آمرزید.
جهانگیری با بیان اینکه توبه باید در حال حیات و زندگى باشد ادامه داد: توبه کسى که آثار مرگ را مىبیند، و پس از مرگ معنا ندارد، ولى از آنجا که استغفار به نحوى است که شخصى براى شخص دیگر میتواند انجام دهد، بنابراین پس از مرگ نیز میتواند برای او استغفار کند.
توبه فقط سبب بخشیده شدن گناه مورد نظر است، ولى استغفار علاوه بر این که عامل بخشیده شدن گناه است، موجب گشایش در زندگى مادى و فراوانى نعمت و دورى از بلاها، و مصون شدن از کیفرهاى دنیائى است.
مراد از استغفار، تنها استغفار زبانی و گفتن «استغفرلله» نیست؛ بلکه استغفار در یک جمله، یعنی؛ «اصلاح ایده و عمل» است و گرنه به مجرد گفتن «استغفرالله» مشکلی حل نمیشود؛ چنان که شخصی در محضر امیر المومنین علی علیه السلام، این جمله را بر زبان جاری کرد، حضرت عصبانی شد و فرمود: «ثَکِلَتْکَ امُّک أَتَدْرى مَا الْاسْتِغفار؟» یعنی مادرت برایت بگرید. میدانى استغفار چیست؟ بعد حضرت شش شرط را برای استغفار بیان کردند.
براساس وعده الهی، ایمان و تقوا نه تنها سبب نزول برکات الهى مىشود؛ بلکه باعث مىگردد که آنچه در اختیار انسان قرار گرفته در مصارف مورد نیاز به کار گرفته شود همان طور که در آیه شریفه فرمود: «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ وَ لکِنْ کَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما کانُوا یَکْسِبُونَ» (اعراف/ ۹۶)؛ و اگراهل شهرها و آبادیها، ایمان مىآوردند و تقوا پیشه مىکردند، برکات آسمان و زمین را بر آنها مىگشودیم؛ ولى (آنها حق را) تکذیب کردند؛ ما هم آنان را به کیفر اعمالشان مجازات کردیم».
در مقابل قران کریم در آیات فراوانی، سرچشمه فساد را اعمال خود مردم میداند؛ در آیه ۴۱ سوره روم میفرماید: «ظَهَرَ الْفَسادُ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ لِیُذیقَهُمْ بَعْضَ الَّذی عَمِلوا لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ» فساد در خشکى و دریا بهخاطر کارهایى که مردم انجام دادهاند آشکار شده است؛ خدا مىخواهد نتیجه بعضى از اعمالشان را به آنان بچشاند، شاید (بسوى حق) بازگردند» یا در آیه ۳۰ شوری میفرماید: «وَ ما أَصابَکُمْ مِنْ مُصیبَةٍ فَبِما کَسَبَتْ أَیْدیکُمْ وَ یَعْفُوا عَنْ کَثیرٍ»؛ یعنی هر مصیبتى به شما مىرسد به خاطر اعمال شما است.
ایمان و تقوا، موجب نزول انواع برکات الهى است و نقطه مقابل آن باعث سلب برکات است، چرا مشاهده مىکنیم ملتها و افراد بیایمانی را که غرق ناز و نعمتاند؟ اظهار کرد: اولا تصور اینکه ملتهاى فاقد ایمان غرق در ناز و نعمتاند، تصور صحیحی نیست و اگر به درون این جوامع برویم، قبول خواهیم کرد که بسیارى از آنها دچار اضطرابهای روانی، نبود امنیت و سائر نابسامانیهای اجتماعی هستند لذا نباید پیشرفت مادی و ثروت را با خوشبختی اشتباه گرفت.
ثانیا قران کریم در جای دیگری میفرماید: کفار فکر نکنند که این همه مهلت و ناز و نعمتی که ما به اینها دادیم به نفعشان است، بلکه به ضررشان تمام خواهد شد؛ چراکه بار خود را سنگین و سنگینتر میکنند و بر عذاب خود میافزایند.
از مجموع آیات و روایت اهل بیت(ع) به دست میآید که رابطه استغفار و گشایش رزق و روزی، رابطه مستقیمی است و میتوان آن را یکی از بزرگترین پیشگوییهای قرآن کریم در تحقق جامعه مطلوب دانست.