* سوالات ویژه طلاب
* سوالات ویژه طلاب
آیا مباحثه نکردن طلاب شرعاً اشکال دارد؟
آنچه که لازم است طلاب مراعات کنند در دوران تحصیل، مقدار متعارف است. چون میخواهند از امکانات حوزه استفاده کنند از امتیازاتی که موجود است برخوردار شوند در مدرسهای سکونت دارد حجرهای در اختیارش است یک جایی را اشغال کرده، در مدرسه درس میخواند از امکانات کتابخانهای استفاده میکند، استفاده کردن از اینها منوط به این است که درس بخواند، درس خواندن و مباحثه کردن به قدر متعارف لازم است و باید رعایت شود.
آیا به شهریه طلاب خمس تعلق میگیرد؟
به نظر حضرت آقا به شهریهای که به طلاب داده میشود چون در قبال کار نیست و منفعت کسب محسوب نمیشود، خمس تعلق نمیگیرد. همین شهریه را اگر به دانشجویان هم بدهند در حالی که استخدام نیستند و کار ندارند خمس ندارد حتی اگر اضافه هم بیاید.
آیا طلبهای که به دلایل مشکلات خانوادگی درس را خوب نخوانده است و یا اصلا نخوانده است، میتواند از شهریه مقام معظم رهبری استفاده کند؟ اگر قبلا استفاده کرده باشد آیا باید برگرداند؟
طبق نظر حضرت آقا استفاده از امتیازات حوزه علمیه، امتیازات که میگوییم مدرس است که در آن درس می خواند یا حجره است یا وضویی میخواهد در مدرسه بگیرد بیتالمال است، استفاده از اینها منوط به مقررات حوزه است و اخذ شهریه هم منوط به مقررات دفتر شهریه است. اگر ایشان شرایط را دارد آن مقررات را هم مراعات میکند اشکال ندارد. اگر شرایط را ندارد شهریه دریافت میکند و مقررات را مراعات نمیکند، آنهایی که استفاده کرده ضامن است. اگر استفاده کرده با آنکه شرایط نداشته است ایشان باید مراجعه کند به دفتر حضرت آقا بخش وجوهات هر جور گفتند عمل کند؛ اگر هم گفتند برگرداند باید بپردازد.
سلام آیا برای حلال بودن شهریه طلبگی، حضور در کلاس لازم است؟ یا اگر خودمان درس را با سی دی گوش دهیم یا با شرح چطور؟ و در این مورد قانونی وجود ندارد و ما را به نظرات مراجع ارجاع می دهند.
باید عرض کنیم اینکه ایشان فرمودند قانونی وجود ندارد، نه قوانینی وجود دارد. یعنی اینجوری هم بی در و پیکر نیست که هر کسی درس رفت درس نرفت با نوار گوش داد مباحثه کرد مباحثه نکرد بگویند شما جز طلاب حوزه علمیه هستید. مقررات وجود دارد. بنابراین درس خواندن مباحثه کردن حضور در دروس تابع مقررات حوزه است. طبق مقررات باید عمل شود مگر اینکه کسی عذری داشته و عذرش ممکن است شامل تبصرهای شود. اینکه گفتند درس نخواند یا حضور در درس نداشت درس را مطالعه کرد میتواند شهریه بگیرد یا نه، این منوط به شرایط دفتر شهریه است. برود بپرسد اگر شامل حالشان میشود شهریه میتواند دریافت کند؛ اگر شامل حالشان نمیشود شهریه نمیتواند دریافت کند. اگر از بخشی از شهریه محروم میشود یا کلش؛ این هم برمیگردد به همان مقررات که ببیند باید چکار کند.
* تنبیه بدنی دانش آموزان و مزاح با ایشان توسط اساتید
بیاحترامی و ناسزا گویی برخی از معلمین آن هم در سر کلاس و با وجود سایر دانشآموزان چه حکمی دارد؟
اصلا بیاحترامی به دیگران و فحش و ناسزاگویی از نظر احکام شرعی جایز نیست و فرقی نمیکند که در حضور دیگران باشد یا در تنهایی، هر چند معلم برای آموزش و پرورش، یعنی برای تربیت دانشآموزان وظایفی دارد، اما زمانی که به آن وظایف عمل میکند، نباید از حدود شرعی تجاوز کند. مثل اینکه فحش بدهد یا کتک بزند. حالا یک وقت است تنهایی بد میگوید، خلاف است؛ ولی اگر در حضور دیگران باشد که موجب آبروریزی دیگران شود، این گناهش بیشتر است.
تنبیه بدنی دانشآموزان توسط معلمان مدرسه بدون رضایت والدین چه حکمی دارد آیا جایز است؟
یک نکتهای را من اینجا عرض کنم و آن اینکه در نظام آموزشی کشور به هر حال قوانین و مقرراتی است که باید رعایت شود. یک وقت است که قانون گذاشتهاند که معلم حق تنبیه بدنی شاگرد را ندارد، این باید مراعات شود و مجاز نیست به انجام این کار. در مجموع کتک زدن دانشآموزان، حتی در باب امر به معروف و نهی از منکر، طبق نظر حضرت آقا که میفرمایند: اگر کسی منکری مرتکب شد، عموم افراد مجاز نیستند به عنوان مرتبهای از مراتب نهی از منکر او را کتک بزنند، یعنی توسل به زور مثل ضرب و جرح و امثال اینها کنند، جایز نیست و اینها مسائلی است که مربوط به قوه قضائیه است و در بسیاری از موراد اذن حاکم شرع را میخواهد، یعنی دستور قضایی میخواهد. و لذا معلم مجاز نیست شاگرد را تنبیه بدنی کند و اذن والدین هم در این مورد تاثیری ندارد؛ یعنی اگر پدر و مادر اجازه دادند که بچه ما را بزن، آیا معلم مجاز است؟ نه؛ بنابراین تنبیه بدنی دانشآموزان جایز نیست.
میخواستم بدانم در مدارس که در زنگهای استراحت یا بعد از ساعات درسی که معلمان و دانشآموزان دور هم جمع هستند و در مورد دانشآموز خاصی صحبت میکنند و اسم او را میآورند و بعضا عیبهای او در سر کلاس گفته میشود آیا این کار صحیح است؟ سوال دوم؛ آیا معلم حق دارد در کلاس درس برای اینکه جو کلاس عوض شود، با دانشآموزی شوخی کند یا او را مسخره کند؟ در صورتی که خود دانشآموز مشکلی نداشته باشد چطور؟
و اما اینکه عیبهای یک دانشآموزی را سر کلاس و در جمع دانشآموزان بگویند این حرام است. مگر جنبه نهی از منکر یا امر به معروف پیدا کند به این معنا که آن دانشآموز منکری را مرتکب شود یا واجبی را ترک کند که باید از آن منکر جلوگیری شود و طرف هم به انجام آن واجب واداشته شود و راهی جز این نیست که این مسئله را در بین دانشآموزان بگوید، اگر این باشد حکم غیبت را ندارد و حرام نیست. اما اگر این مسائل نیست و همین جوری معلم میآید جلوی دانشآموزان در غیاب دانشآموز دیگر یا در حضورش او را مسخره کند که این جایز نیست. اما اینکه با طرف شوخی کنند، شوخی مراتبی دارد. حالا مزاح سادهای باشد، لفظ رکیکی نداشته باشد، طرف را مسخره نکنند، لقب بد ندهند، اینها نباشد مزاح هست و اشکالی ندارد. اما یک وقت هست با همین مزاح او اذیت میشود، ناراحت میشود در کل کسی که اهل مزاح نیست بیخودی نباید با او مزاح کرد، زیرا ناراحت میشود.
و اما مسخره کردن دیگران؛ این حرام است ولو طرف هم راضی است. یعنی اینگونه نیست که حالا طرف راضی است بتوانید او را مسخره کنید، تعبیر قرآن هم این است که گروهی گروه دیگر را مسخره نکنند این حکم کلی است حال ممکن است طرف بگوید من را هر چه خواستید مسخره کنید، خوب دین میگوید نباید مسخره کرد و مسخره کردن دیگران جایز نیست.
* قوانین و مقررات آموزشی
معمولا دانشجویان با تاخیر یک هفتهای از زمان تشکیل شدن کلاسها در کلاس شرکت میکنند و با وجود اینکه عدهای در موعد مقرر شرکت میکنیم، ولی کلاس تشکیل نمیشود. آیا موظف به حضور در سر کلاس هستیم در صورتی که اطمینان به عدم تشکیل کلاس داریم؟ برای هر واحد، حق تقریبا دو غیبت مجاز داریم. آیا بدون عذر و دلیلی امکان استفاده از این غیبتها را داریم یا نه؟
اینجا دو تا مسئله مطرح است: یک مسئله اینکه تکلیف آن افرادی که غیبت میکنند و کلاس تشکیل نمیشود چیست؟ از نظر حکم شرعی و کار آنها چه حکمی دارد؟ مسئله دوم اینکه افرادی مقید هستند و در کلاس حضور پیدا میکنند، اما در موردی میدانند اگر حضور پیدا نکنند یا حضور پیدا کنند، فرقی ندارد؛ یعنی افراد نمیآیند و کلاس تشکیل نمیشود آنها تکلیفشان چیست آیا اگر حضور پیدا نکردند تخلف کردهاند؟
به هر حال انسان در هر تشکیلاتی که هست، یکسری مقررات و آئیننامه داخلی که وجود دارد و از آن اول که ثبتنام میکند یا وارد در آنجا میشود، اینها را پذیرفته و باید عمل کند. بنابراین اینکه بعضیها میگویند مثلا حالا قانون داخلی دانشگاه یا این پژوهشکده مصوب مجلس نیست، تایید شده از طرف شورای محترم نگهبان نیست که ما بگوییم قانونی است که تخلف از آن جایز نیست، اینجا باید عرض کنیم اینها یکسری قراردادها یا شرایطی است که شما وقتی ثبت نام میکنید این مقررات را میپذیرید و نباید از آنها تخلف کنید و لذا آن افراد مجاز به تخلف نیستند مگر اینکه عذری داشته باشند و آن فردی که عذر داشته باشد استثنا است. پس افرادی که بدون عذر و سبب و بیجهت غایب میشود و موجب میشوند که کلاس تشکیل نشود، خلاف کردهاند و اگر حقی از افراد دیگر ضایع بشود - مثلا استاد آمده سر کلاس و اکثر شاگردان نیستند و بعضی شاگردان آمدهاند، چون عده کثیری نیامدهاند کلاس تشکیل نشده است و وقت اینها ضایع شده است و از درسشان افتادهاند - این هم یک جور حقالناس است و باید رضایت آنها را جلب کند. اما این افراد وقتی که میدانند عدهای نمیآیند و کلاس تشکیل نمیشود آیا مجاز هستند که نیایند یا نه؟ جواب از سوال اول مشخص شد: شما وقتی مقررات را پذیرفته اید، باید سر کلاس حاضر شوید اگر عدهای تخلف کردند، آیا تخلف آنان سبب میشود که ما هم تخلف کنیم یا نه؟ که جواب مشخص است؛ مگر اینکه اجازه بگیرید. یک وقت است که شما میدانید که کلاس تشکیل نمیشود ولی قانون و مقررات میگوید حاضر شوید - مثل اینکه به یک فرد میگویند در اداره حاضر باشید یا فرد نظامی را آماده باش میگذارند کاری هم نیست، میگویند در پادگان یا در محل خدمت حضور پیدا کن، این حضورش خیلی مهم است و لذا آن افراد هم مجاز نیستند انجام ندهند، مگر اینکه اجازه بگیرند. پس زمانی که احتمال قوی می دهند یا یقین دارند که کلاس تشکیل نمیشود اجازه بگیرند و شرکت نکنند اشکال ندارد، اما اگر اجازه نگیرند اینها هم مثل همانها هستند.
اگر استاد بدون مرخصی درس را تعطیل کند چه حکمی دارد؟
اگر واقعا بدون مرخصی باشد - به این معنا که عذری برای اینکه در کلاس حاضر نشود ندارد و یا بدون عذر وسط درس، درس را تعطیل می کند - ایشان ضامن است؛ یعنی حقالناس است. زیرا شاگردانی که حضور پیدا کردند این حق را دارند که از این فرصت استفاده کنند؛ اگر فرد در قبال این زمانی که ایشان درس را بدون عذر و مجوز ترک کرده حقوقی هم دریافت کند آن حقوق را ضامن است یعنی اولا نمیتواند دریافت کند ثانیا اگر دریافت کرده باشد ضامن است و باید برگرداند.
آیا پیروی از قوانینی که یک حوزه علمیه یا دانشگاه برای طلاب یا دانشجویان وضع میکند واجب است، مثلا فلان کار را انجام دادن ممنوع است؟
اگر جزء مقررات آن مدرسه یا آموزشگاه است و فرد دانشجو یا طلبه پذیرفته است یا امضا کرده است یا به التزام وقتی که آنجا وارد شده یک آییننامه داخلی وجود داشته مثلاً سابق در وقفنامهها میآمد کسانی که در اینجا ساکن هستند، طلابی که در اینجا درس میخوانند این امور را باید رعایت کنند، حتی داریم در برخی از مدارس علمیه در وقفنامه آمده است که طلابی که در این مدرسه ساکن میشوند باید نماز شب بخوانند یا این مقدار درس بخوانند پس اگر جز وقفنامه است یا جز آن شرایطی است که شما پذیرفته اید یعنی با این شرایط شما میتوانید بمانید و استفاده کنید بله مقررات داخلی هم باید مراعات شود و تخلف از آنها جایز نیست.
زمانی که استاد سر کلاس میآید تا درس را شروع کند، قبل از آن حضور و غیاب میکند، آیا اشکال شرعی دارد که من حضورم را بزنم و بروم بیرون تا کلاس بعدی شروع شود؟
این سوالی است که همه جوابش را میدانند: خلاف، خلاف است. این را که شما بیایید حاضری را بزنید اما در کلاس شرکت نکنید وکلاس بعدی را بیایید یعنی چه؟ یعنی نیستم و اعلام میکنم هستم! این یک دروغ عملی است؛ حرام و گناه است، گاهی اوقات تخلف از مقررات دانشگاه هم هست.
* آموزش و اجرای موسیقی در محیط های آموزشی
میخواستم بدانم اجرای موسیقی اعم از سنتی، پاپ، راک توسط گروههای دانشجویی یا غیردانشجویی در دانشگاه چه حکمی دارد؟
مشابه این سوال از محضر رهبر انقلاب شده است در خصوص برگزاری کلاسهای آموزشی موسیقی و ایشان در پاسخ مرقوم فرمودهاند که ترویج موسیقی مناسب با اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی نیست، یعنی به هر حال مناسب نیست که نظام جمهوری اسلامی به دنبال ترویج موسیقی باشد. اما این به معنای اینکه موسیقی مطلقا حرام است نیست. لذا اگر زمانی یک گروه سرودی میخواهند تشکیل دهند لازمهاش این است که افرادی موسیقی بدانند و اجرا کنند و قصدشان هم این است که نوازندگی حلال باشد نه حرام، یعنی غیرمطرب، این اشکال ندارد. اما اگر قصدشان خدای ناکرده حرام باشد، آموختنش حرام است، تشکیل اینگونه گروهی حرام است و اجرای موسیقی توسط گروههای دانشجویی میشود حرام. بنابراین در خصوص سوال که پرسیدند اجرای موسیقی چه موسیقی پاپ، سنتی، راک و امثال اینها توسط گروههای دانشجویی و غیردانشجویی آیا اشکال دارد یا ندارد؟ باید گفت اگر در دانشگاه باشد، باید مقررات دانشگاه را رعایت کرد. یک وقت میبینید در ساعت معینی در مکان معینی مقررات این اجازه را نمیدهد.
طبق نظر حضرت آقا سه نوع موسیقی داریم: یک موسیقی آرام و غیر مطرب، موسیقی که لهوی نباشد، مناسب مجالس عیش و نوش نباشد، این اشکالی ندارد؛ گرچه واجب و مستحب هم نیست. نقطه مقابلش موسیقی حرام است، موسیقی مطرب، موسیقی که به تعبیر حضرت آقا انسان را از کارهای واجب از یاد خدا باز میدارد و غافل میکند. دسته سوم برای مکلف؛ موسیقی مشکوک است؛ نمیداند از این دسته است یا آن دسته، اینها هم اشکال شرعی ندارد؛ ولی احتیاط این است که ننوازند و گوش ندهند. به هر حال اگر مقررات دانشگاه اجازه میدهد از نظر زمان، مکان و جهات دیگر؛ نواختن موسیقی توسط گروههای دانشجویی با اهداف عقلایی به نحوی که موسیقی آرام باشد و موسیقی مطرب نباشد اشکال ندارد.
میخواستم بدانم یادگیری و نواختن سهتار و تنبک در وقتهای تنهایی یا برای جمعهای دوستان چه حکمی دارد؟ معنی درست و واضح واژه لهب و لعو در مورد آلات موسیقی و نواختن آنها چیست؟
طبق نظر حضرت آقا موسیقی مطلقا حرام نیست و مطلقا جایز هم نیست. یک دسته از موسیقیها که آرام است و مناسب مجالس لهو و لعب نیست، مطرب نیست و آدم را از یاد خدا و وظایف واجبش باز نمیدارد اشکالی ندارد. اما دسته دوم که این ویژگیها را دارد؛ ممکن است بگویند یعنی چه؟ یعنی همان که در مجالس عیش و نوش میزنند و میرقصند یا اصلا طرف میداند این موسیقی تندی است، رقصآور است، این آهنگ فلان ترانه کذایی است، اینها معلوم است حرام است. بنابراین اگر نواختن سه تار باشد، تنبک باشد، ویولون باشد فرقی نمیکند، اینها آلات مشترک است به این معنا که میشود به نحوی بنوازند که اشکال شرعی نداشته باشد و به گونهای بنوازند که حرام باشد. بنابراین نواختن و استفاده از اینها به نحوی که اشکال شرعی ندارد و موسیقی آرامی است حرام نیست؛ اما اگر به نحو موسیقی مطرب باشد، موسیقی مناسب مجالس عیش و نوش باشد حرام است.
* احکام خمس در امور آموزشی
آیا به کتب درسی خمس تعلق میگیرد؟
کتابهای درسی مورد نیاز خمس ندارد، یعنی اگر کتاب مورد نیازتان است و خریداری کرده اید خمس ندارد، برخیها میگویند خریداری کردیم اما در طول سال فرصت نداریم استفاده کنیم، اگر مورد نیازتان است حال به سببی نتوانستید مطالعه کنید یا یک دوره کتاب است - چند مجلد - و مثلا یکی دو جلد را مطالعه کردید یا اصلا یک کتاب مرجع است - مثل لغتنامه و امثال اینها - و ممکن است به همه مجلدات مراجعه نکرده باشید، به طور کلی اگر نیازتان باشد، خمس ندارید.
بنده در یکی از دانشگاههای دولتی تحصیل میکنم یعنی بورسیه هستم در طول تحصیل ماهانه مبلغی به عنوان حقوق به دانشجویان پرداخت میکنند لازم به ذکر است که دوران چهار ساله تحصیل به عنوان سوابق شغلی برای دانشجویان محاسبه میشود و همچنین در پایان تحصیل باید معدل ۱۷ را کسب نماییم در غیر این صورت وجوه پرداختی باید عودت داده شود آیا به این پول خمس تعلق میگیرد یا نه؟
در مواردی که دوران تحصیل شخص به عنوان کار محسوب میشود و این وجوه در قبال آن پرداخت میشود به عنوان مزد و اجرت بله اگر اضافه بیاید خمس دارد اما در مواردی که کمک هزینه تحصیلی است یعنی کاری انجام نمیدهد و شهریهای به او میدهند هر چند تعهد خدمت دارد که بعد از تحصیل استخدام شود و کار به او بسپارند و حقوق بدهند اما الان حقوق نیست فقط یک کمک هزینه تحصیلی است این از نظر حضرت آقا اگر اضافه هم بیاید خمس ندارد چون منفعت کسب نیست و در قبال کار هم نیست.
* بیان مطالب غیرمرتبط با موضوع کلاس
بعضی از اساتید در درسهای تخصصی و علمی وارد برخی مسائل دینی و سیاسی میشوند و در آن از مبانی منحط و ضال دفاع میکنند وظیفه من دانشجو در این کلاس با توجه به مطرح شدن این مطالب که ممکن است دانشجویان منحرف شوند چیست؟
اگر واقعا شما تشخیصتان این است که این مطالب، مطالب انحرافی است و سبب انحراف دیگران میشود یا به تعبیر فقهی، گفتن این مطالب منکر است یعنی مطالب، مطالب باطلی است یا موجب انحراف دیگران میشود، این منکر است. اگر ادامه میدهند و شرایط نهی از منکر برای شما وجود دارد - از جمله اینکه احتمال تاثیر میدهید و مفسدهای برای خودتان نداشته باشد - نهی از منکر و جلوگیری از این کار بر شما واجب است. اما این را هم بدانید اگر گاهی اوقات شما بخواهید جلوی استاد بایستید یا در دانشگاه جوسازی کنید یا عدهای را علیه استادی بسیج کنید، این موجب هرج و مرج میشود. گاهی هم خلاف مقررات داخلی دانشگاه میشود و این جایز نیست.
در اینگونه موارد ممکن است شما این را به رئیس دانشگاه اطلاع بدهید به مقام بالاتر اطلاع دهید، آنها اقدام کنند و جلوی منکر و این انحراف و به تعبیر شما مطالب ضال گرفته شود. اگر واقعا مطالب، مطالب گمراه کنندهای است و سبب انحراف و گمراهی دانشجویان میشود برای کسانی که شرایط برایشان موجود است با مراعات مراتب، نهی از منکر واجب است ولی باید طریقی را پیش بگیرند که خودشان منکر مرتکب نشوند مثل اینکه جو دانشگاه را به هم بریزند، این خودش منکر است همانطور که گفتهاند که با آب نجس چیز نجس پاک نمیشود با گناه هم جلوی گناه گرفته نمیشود با منکر نمیشود نهی از منکر کرد طریقی را پیش بگیرند که خلاف مقررات و خلاف موازین شرعی نباشد و جلوگیری از انحراف هم بشود بله اگر چنین طریقی وجود دارد واجب است.
بنده معلم درس شیمی هستم، در کلاس موارد متعددی پیش میآید که بخشی از وقت کلاس را به تبیین مباحث دینی میپردازم. البته خود دانشآموزان سوال مطرح میکنند و میگویند از معلم دینی پاسخ درخور دریافت نکردند. آیا پرداختن به این مباحث با توجه به اینکه قرارداد کاری من درباره تدریس شیمی است، شبههای در حلال بودن حقوق بنده ایجاد میکند یا نه؟
یک نکتهای را در پاسخ این سوال میخواهم عرض کنم و آن اینکه ما خیال نکنیم که هر جا مسائل دینی مطرح شود یا کسی منبر برود یا موعظه کند، این جایز است، این پسندیده است، نه. شما معلم شیمی هستید، باید شیمی تدریس کنید. میگوید آقا اینها خیلی مهم نیست مسائل دینی را بگوییم، اینها وضو بلد نیستند، نماز بلد نیستند؛ وضو و نماز بلد نیستند؛ اینها باید وقت دیگر و جای دیگری یاد بگیرند. آن چیزی که به شما در قبالش حقوق میدهند و تعهد خدمت دارید، همین کار است. حالا یک مثال سادهای بزنم. مثلا اگر کارگری را گرفتند برای اینکه آجرها را ببرد داخل ساختمان و آن کارگر میآید اینجا میبیند مثلا فلان پنجره شیشهاش شکسته، اگر آجرها را رها کند و بگوید من بروم شیشه بخرم بیاندازم به این پنجره چون کار بهتری است، همه فقها میگویند چون مطابق قرارداد اجاره عمل نکرده، ولو کار بهتری هم انجام داده باشد، ایشان استحقاق گرفتن اجرت ندارد. صاحبکار خواست پول میدهد و اگر نخواست نمیدهد. حتی میفرمایند اگر آن کار بهتری را که انجام داده بگویند به حالت اول برگردان، وظیفهاش این است که برگرداند. بله یک وقت هست شما تدریستان را کردید یک فرصتی باقیمانده است و درسی دیگر نیست، حالا مسئله دینی میگویید - اگر خلاف مقررات نباشد، در مسائل کلاسی گاهی این هست - این اشکالی ندارد، اما اگر شما معلم شیمی هستید، الان وقت درس شیمی است، شیمی باید تدریس کنید و مجاز نیستید رها کنید و به مسائل دینی یا مسائل دیگر غیر از کار موظف خودتان بپردازید.
حال اگر معلمی آن وظیفه خودش را رها کرد و به تدریس امر دیگری پرداخت، یعنی به وظیفه عمل نکرده و همچنان که آن مثال را عرض کردیم، ایشان استحقاق حقوق ندارد و به خاطر وقتی که تلف کرده، استحقاق دریافت حقوق را ندارد و اگر گرفته باشد باید برگرداند. ممکن است بگویید ایشان تلف نکرده، مسائل دینی را گفته؛ در جواب باید گفت نه، ایشان طبق قرارداد استخدامی عمل نکرده است. ممکن است بگویید کار خیلی سخت شد، نه خیر. اسلام دینی است دارای قوانین و مقررات خاص و مقرراتی هم هست، اینگونه نیست که هر کس هر چه دلش بخواهد انجام بدهد و هر چه که به نظرش میرسد که خوب است آن را انجام دهد، باید دستور دین را انجام دهد. دستور دین هم در این مورد این است که معلم شیمی باید شیمی تدریس کند.
* وظیفه دانشجویان در برابر انحرافات فکری
چگونه فرزند خود را از انحرافات فکری و عملی که در مدرسه و در ارتباط با دوستان منحرف ایجاد میشود دور نگه داریم؟
این سوال هر چند سوال کوتاهی است، ولی جواب بسیار مفصلی دارد و اقدامات پیشگیرانه نیاز است که از سالها قبل پدر و مادر باید مراقبتهایی داشته باشند، نظارتهای ظریف و دقیقی بدون برانگیختن حساسیت او داشته باشند. در هر صورت باید بروید مشاوره چون این سوالی نیست که حالا ما همین جا جواب دهیم. ما به طور کلی می گوییم توجیه فرزندان، رفاقت با فرزندان، پاسخ به سوالاتی که برای آنها پیش میآید و جوابگویی شبهات، فراهم کردن امکانات مطالعه، بالا بردن رشد فکری و نحوه عمل خودمان که تاثیر دارد در آنها، اینها کلیاتی است و درست هم است؛ اما اگر یک مورد خاصی هست که خودشان واقعا نمیتوانند پیشگیری کنند باید نزد مشاوره بروند و مشاور همانگونه که راهنمایی کرد اقدام کنند.
آیا در محیط دانشگاه وظیفه ما نسبت به بدحجابی چیست؟ آیا واجب است امر به معروف و نهی از منکر کنیم؟ تا چه اندازه مثلا منِ پسر میتوانم به یک دختر تذکر دهم؟
در پاسخ به این سوال باید عرض کنیم به نظر حضرت آقا امر به معروف و نهی از منکر در هر محیطی باشد، در دانشگاه، خارج از دانشگاه، حتی در منزل خودمان در حد تذکر لسانی، یعنی مرتبه دوم امر به معروف و نهی از منکر واجب است. مرتبه اول ترک مراوده است، مرحله دوم امر و نهی لسانی است. اما امر به معروف و نهی از منکر شرایطی دارد که آن شرایط باید موجود باشد؛ همچنین مراتبی که بالاتر از این دو مرتبه است و وظیفه عموم نیست، و برمیگردد به وظایف قانون، مثلا نیروهای انتظامی و قوه قضائیه و لذا در محیط دانشگاه هم اگر امر به معروف و نهی از منکر اثر دارد و احتمال تاثیر دارد و مفسدهای هم ندارد، بله واجب است. اما یک وقت است دانشجویی کلاس را به هم میریزد که حالا میخواهد نهی از منکر کند اما حق دیگران را ضایع میکند، آبروی دیگران را میریزد که این خودش منکر است و نمیشود با منکر جلوی منکر را گرفت. باید راهی پیش بگیریم خلاف شرع و خلاف قوانین جاری مملکت نباشد و تاثیرگذار هم باشد. با این توضیح، بله وظیفه است.
* مسائل متفرقه تحصیلی
در دانشگاه ما کنفرانس هست و معمولا ماها که ثبتنام نکردهایم هم، از پذیرایی استفاده میکنیم. آیا اشکال دارد؟ اگر اشکال دارد چگونه جبران کنیم؟
این سوال اختصاص به کنفرانس و همایش و امثال اینها ندارد. خیلی از افراد هستند که در مراسمی شرکت میکنند که دعوت نشدهاند و ثبت نام نکردهاند و از امکانات آنجا استفاده میکنند - تنها بحث پذیرایی نیست، تنها بحث ناهار و شام نیست - شما وقتی شرکت میکنید و روی صندلیهای آنجا مینشینید، فضای آنجا را اشغال میکنید؛ اگر مجاز نباشند استفاده از امکانات جایز نیست. لذا اگر مقررات اجازه استفاده از آن امکانات و پذیرایی را نمیدهد، مجاز نیستند استفاده کنند. اما اگر طبق مقررات ثبت نام نکرده اند ولی ورودشان به عنوان مستمع آزاد است و همان مسئولین هم از آنها پذیرایی میکنند اشکال ندارد. اما اگر مقید به ثبت نام شده است یا مقید به شرایطی شده است که افراد خاصی میتوانند از این امکانات یا پذیرایی استفاده کنند، استفاده برای دیگران جایز نیست.
سوال بعدی این است: فردی که استفاده کرده است تکلیفش چیست؟ باید جبران کند. اگر واقعا مجاز نبوده و استفاده کرده باید جبران کند. به چه نحو؟ ممکن است بگوید یک سیب و پرتقالی خوردیم این را برگردانیم به دانشگاه؟ نه؛ شما باید آن مبلغ فعلی آن را به همانجا برگردانید و اگر امکان ندارد، به اموال عمومی بیتالمال برگردانید.
ما چند تا جوان هم سن وسال هستیم زمانهایی پیش میآید موقع اذان با هم هستیم و برای نماز اگر طلبه یا روحانی نباشد یکی از دوستان را میفرستیم جلو برای امام جماعت و یا اگر یکی از ما دارد نماز میخواند بقیه پشت سر او نماز میخوانیم، میخواستم بدانم با فرض سن حدود ۱۹ سال با این شرایط نماز جماعت دارای اشکال میباشد یا خیر؟
به نظر حضرت آقا اگر دسترسی به روحانی نباشد حالا جایی هم هستند عالمی نیست، روحانی نیست و میخواهند نماز جماعت بخوانند و وقت نماز است اینجا اگر یک نفر شرایط امام جماعت را داشته باشد که دو شرط اصلی یکی عدالت است و دوم اینکه نماز را صحیح بخواند، شرایط را داشته باشد مامومین هم او را دارای شرایط بدانند اشکالی ندارد میتوانند نماز جماعت به پا کنند یک نفر امام جماعت باشد دیگران هم به او اقتدا کنند و نماز جماعت بخوانند.
آیا بورسیههای تحصیلی مقطع دکتری که به گروه خاصی تعلق میگیرد و خود شخص میداند که چنین بورسیهای بر اساس رابطه آشنایی به او واگذار شده است قبول کردن چنین بورسیه از نظر شرعی اشکال دارد؟
اگر مقصود از رابطه اینجا صرفا معرفی است یعنی شخصی است آشنا است و وجهای دارد، موقعیتی دارد و فردی را معرفی میکند که آن هم از این حق استفاده میکند این اشکالی ندارد اما اگر منظور از رابطه و رابطهبازی تخلف از قانون و مقررات است این جایز نیست؛ از طرف دیگر اگر همان معرفی سبب تضییع حق دیگران شود یعنی اگر این معرفی و رابطهبازی نبود این بورسیه حق دانشجوی دیگری بود و چون او را معرفی کردهاند پذیرفته شده در حالی که دیگری زودتر ثبت نام کرده و نمره بیشتری داشته و حق او ضایع شده این هم جایز نیست و حقالناس است و باید رضایت او جلب شود. ممکن است کسی بگوید با همین رابطهبازی از این بورسیه استفاده میکنم این حکمش چیست اگر تخلف از مقررات باشد جایز نیست اگر حق دیگری ضایع شود این هم جایز نیست اما اگر خلاف مقررات نیست صرفا معرفی و راهنمایی بوده است و حق کسی هم ضایع نشده اشکال ندارد.
در کلاس زیاد سوال درسی از استاد پرسیدن و درخواست توضیح دوباره مطلب را کردن اشکال دارد بعضی در کلاس از این توضیح دوباره خواستن گلایه میکنند؟
به مقداری که متعارف است اشکالی ندارد، اما غیرمتعارفش که وقت دیگران ضایع میشود و وقت کلاس گرفته میشود و زمان آن است که مطالب جدید گفته شود، درس جدید گفته شود، نیاز نیست، باید مراعات کنند. حالا ممکن است برای شما مطلب واضح نشده است دوبار پرسیدید واضح نشده، اگر غیرمتعارف باشد نمیشود وقت کلاس را گرفت، باید در فرصت دیگری با کمک گرفتن از همدرسیها یا استاد، مطلب را حل کرد. به مقدار متعارف پرسیدن و توضیح خواستن اشکال ندارد، ولی مکرر اشکال دارد.
منبع: پايگاه اطلاعرسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيتاللهالعظمی سيدعلی خامنهای (مدظلهالعالی)