آثار حجاب
آثار حجاب:
حجاب، امنيت اخلاقي و فكري:
براي اينكه اختلاط بين زنان و مردان پيش نيايد و حدود اخلاقي حفظ شود، اسلام براي زنان حجاب را معين كرده است. خود اين حجاب، يكي از وسايل امنيت است. با حجاب زن مسلمان، هم خود زن مسلمان امنيت پيدا ميكند و هم مرد مسلمان امنيت پيدا ميكند. آنجايي كه حجاب را از زنان دور مي كنند، آنجايي كه زن را به عرياني و برهنگي نزديك مي كنند در درجه اول ، امنيت از خود زن و در درجه بعد از مردم و جوانان گرفته خواهد شد. براي اينكه محيط سالم و داراي امنيت باشد، زن بتواند كار خود را در جامعه انجام بدهد، مرد هم بتواند مسئوليت هاي خود را انجام بدهد، اسلام حجاب را معين كرده كه اين حجاب، يكي از آن احكام برجسته اسلام است چنانچه دختري مثلا مايل است پزشك شود و يا در فعاليت هاي ديگر علمي، اقتصادي شركت كند براي او ميدان ها باز است به شرط رعايت عفت و عفاف و عدم اختلاط و انتزاج زن و مرد، در جامعه اسلامي ميدان براي زن و مرد باز است.2
حجاب، امنيت رواني فرد:
اسلام به روان انسانها توجه ويژه دارد همان گونه كه سلامت جسمي را در نظر دارد. خداوند متعال در« نظام تكوين» دو سرمايه عفاف و حيا را براي زن و مرد و غيرت را براي مردان قرار داد تا نگهبان روح و روان انسان ها و ضامن سلامت رواني آنهاباشد و در «نظام تشريع» نيز با حكم «حجاب» و «حدود حريم ارتباط با نا محرم» از ايجادزمينه هايي كه به جسم و روح آسيب ميرساند پيشگيري نمود.
اضطراب و ترس هاي مرضي ناشي از مزاحمت هاي خياباني و دغدغه ي مداوم نسبت به پذيرفته شدن از سوي مردان و يا عدم پذيرش و استفاده ي بي حد و مرز و افراطي از لذت هاي جنسي و جسمي و مورد بي مهري قرار گرفتن پس از سوء استفاده مردان بيمار «الذي في قلبه مرض» و .. از عوامل مهم در بيماريهاي رواني و افسردگي است كه در صورت باور حجاب و پذيرفتن آن، همه ي اين آسيب پذيري ها از بين خواهد رفت. بنابراين يكي از فلسفه هاي تشريع حكم حجاب، ايجاد آرامش رواني فرد و در نتيجه سلامت و امنيت رواني جامعه است.
حجاب عامل مصونيت و امنيت:
حجاب در ذات خود داراي مصونيت است به اين معنا كه نيروي محافظ و نگهبان وجودي زن مي باشد. با نگاهي به قطعات و برش هاي تاريخي مي توان به اين بعد و ويژگي حجاب پي برد و آن را مورد تحليل بررسي قرار داد. واژه ي معادل مصونيت، نگاهداشت ، حافظ و امنيت ساز است اما هيچ يك از اين معادل ها به تنهايي نمي تواند معناي كلمه مصونيت را برساند. امنيت و مصونيت در ابعاد گسترده ي خود جسماني، رواني، اقتصادي، اجتماعي و سياسي در حكم حجاب وجود دارد. زنان پوشيده از آن جهت كه جسم و پيكر آنها توسط پوشش به هر نوعي محافظت مي شود، كمتر در معرض ناراحتي هاي جسمي قرار خواهند گرفت و از آسيب هاي طبيعي و اجتماعي در امان خواهند بود و پوشيدگي مانع از آسيب پذيري جسم افراد ميشود. از نظر رواني نيز زنان با حجاب كمتر در معرض اضطراب ها و ترس ها قرار مي گيرند مثلا اضطراب از اينكه به هنگام مقايسه با ديگران مورد قبول واقع نشوند و يا اشكالي در لباس باشد كه ديده شود و … از جمله موارد اضطراب افراد بدون حجاب است. افزون بر اينكه جهت برنده شدن در مسابقه دلبري و خود نمايي بيشتر دقت خود را به انتحاب لباسي كه شرايط جلب نظر را داشته باشد اختصاص داده و از ديگر امور زندگي مانند تحصيل ، زندگي زناشويي، وظيفه هاي شخصي (فرزندي،مادري،همسري و …) باز مي مانند و عدم موفقيت در اين امور نيز موجب اضطراب بيشتر مي شود. به طور مسلم اين كه يك زن پيوسته در ميدان مسابقه و امتحان بيشتر باشد و احساس كند مورد مقايسه قرار مي گيرد فرسودگي روحي مي آورد . شهيد مطهري(ره) معتقد است گاهي حركات و سكنات انسان، زباندار است و گاه وضع لباس، راه رفتن و سخن گفتن زن معنا دار است و با زبان بي زباني مي گويد: «دلت را به من بده، در آرزوي من باش ، مرا تعقيب كن.» و گاه برعكس ، با زبان بي زباني مي گويد
« دست تعرض از اين حريم كوتاه است». بنابراين، زنان با حجاب از مسابقه و امتحان مستمر در امان هستند و از اين رو آرامش روحي و رواني بيشتري دارند و به جاي اتلاف وقت در پشت ويترين هاي مغازه ها و مشورت هاي ملال آور در مورد رنگ سال، مد سال و مدلهاي جديد براي همه ي امور زندگي اعم از فردي، خانوادگي و اجتماعي برنامه ريزي خاص داشته باشند و اين مسأله آرامش روحي ، رواني و نشاط دروني را به وجود خواهد اورد. افزون بر آرامش رواني فرد با حجاب، در جامعه نيز مي توان مصونيت ناشي از حجاب را موجب بهداشت و سلامت رواني جامعه بر شمرد، ومشاهده نمود زيرا جامعه از مجموعه افراد تشكيل مي شود و سلامت فردي به دنبال خود بهداشت رواني جامعه را خواهد داشت. پوشش زنان از تحريك مستمر مردان جلوگيري كرده و زمينه ي هيجان هاي افراطي جنسي را نابود مي كند. گفته شده است كه: هيجان و تحريكات رواني، عامل عوارض جسمي همچون بيماري معده و روده از جمله زخم معده ميباشد. بنابراين آرامش روحي و بهداشت روان، موجب سلامت جسم و ايجاد جامعه اي سالم خواهد بود كه افرادي با جسم و روح سالم در آن بزيند.
توماس آكمبس در مورد آسيب هاي روحي مي نويسد: لذتهاي جسماني، در ابتداي كار بر ما لبخند ميزند ولي عاقبت، نيش زهرآلود خود را در روح ما فرو برد. وهلاكمان مي كند. در صورتي كه زنان و مردان از نيش زهرآگين اين لذت هاي زود گذر آگاه باشند، هرگز خود را در معرض خطر قرار نداده وبا پوشش صحيح ومناسب،خود و جامعه ي بيرون را واكسينه مي كنند.در واقع اين خصوصيّت كه فردي دغدغه ي جلب نگاه و نظر ديگران به ويژه نامحرم را نداشته باشد و انتخاب وسايل شخصي را بر اساس نياز و سليقه خودانجام ميدهد نه آنچه جامعه به او تحميل مي كند،آرامش بخش روح و روان فرد و در نتيجه ساختار جامعه خواهد بود.
حجاب و امنيت اقتصادي:
از نظر اقتصادي نيز مصونيت فردي در حجاب مشاهده مي گردد .بديهي است در صورت انتخاب حجاب،نوع لباس و كيفيت آن در معرض ديد عموم قرار نمي گيرد وچون جلوه گري،خودنمايي و مسابقه اي كه پيش از اين بيان كرديم وجود ندارد،هزينه ي سنگيني كه صرف تهيه لباس متناسب با مد روز،رنگ سال وكيفيت تلقين شده از طريق ورودهاي فرهنگ غرب(ماهواره ها، ژورناليست ها،نرم افزار ها، اينترنت و…) مي شد،تبديل به هزينه ي مختصري مي گردد كه نياز انسان به پوشش حس زيبايي شناسانه ي او را درحدّ متعادل بر طرف مي سازد.در اين صورت هم از نظر اقتصاد مزدي براي شخص با حجاب از اسراف جلوگيري شده و هم در اقتصاد كلان كشورتأثيرگذار خواهد بود.از سويي وقت و امكانات توليد كننده،واردكننده و مصرف كننده به جاي صرف در كالاهاي مصرفي، غير واقعي و كاذب و احياناً خطر آفرين(به علت استفاده ازمواد شيميايي نامرغوب)در امور مهم و اصلي و اساسي و سالم مصرف خواهد سد و اين يعني مصونيت اقتصادي فرد و جامعه از انحراف هاي اقتصادي.
حجاب و مصونيت سياسي:
مصونيت سياسي نيز يكي از ابعاد مصونيت است كه در مقوله ي حجاب وجود دارد و ما در بخش مربوط به حجاب و سياست تحت عنوان «عفاف و حجاب،سلاحي براي دفع سياست غربي» نمونه هايي را ذكر مي كنيم؛تاريخ اندلس،الجزيره ايران،افغانستان و ديگر كشورهاي اسلامي بهترين گواه براي اين مطلب است.گفته شده كه توطئه ي كشف حجاب توسط استعمارگران انگليس و پروتكل يهوديان طراحي گرديد.اجراي اين توطئه توسط مهره هاي استعمار در منطقه هاي اسلامي صورت مي گرفت،امان الله خان در افغانستان،آتاتورك در تركيه(1313) و رضا خان پهلوي در ايران توطئه ي «كشف حجاب» را عملي كردند.مسترهمفر در كتاب خاطرات سياسي خود به اين نكته اشاره مي كند كه: پس از آنكه زنان رااز چادر و عبا بيرون آورديم بايدجوانان را تحريك كنيم كه دنبال آنان بيفتند تا در ميان مسلمانان فساد رواج يابد و براي پيشبرد اين نقشه لازم است اول،زنان غير مسلمان را از حجاب بيرون آوريم تا زنان مسلمان از آنان يادگيرند.استراتژي سياسي امروز صهيونيست ها نيز به همين شيوه است به گونه اي كه نتانياهو نخست وزير اسبق رژيم صهونيستي در جلسه اي در آمريكا با حضور كارشناسان فرهنگي ،امنيتي و نظامي اين كشوردر رابطه با شيوه هاي براندازي جوامع اسلامي و تضعيف بنيه ي فرهنگي_ديني و اخلاقي مسلمانان گفت: به جاي هزينه هاي سنگين نظامي و بمباران شهرها و مراكز كشورهاي اسلامي پيشنهاد مي كنم بازار مسلمانان رااز لباس هاي غربي ودامن هاي كوتاه،لوازم آرايشي، مشروبات الكلي و مواد مخدر پر كنيد.اين بهترين شيوه ي بمباران واز بين رفتن مقاومت است.بنابراين با عمل به نقطه ي مقابل سخنان استعمارگران كهن و نوين مي توان دست سلطه رااز سرزمين خود كوتاه كرده و در ضمن حفظ ارزش ها و باورهاي مقدّس و انجام تكليف الهي به عنوان ابزارمبارزه از حجاب بهره برد.3 حجاب خود عاملي ارزشمند است در تقويت امنيت سياسي جامعه.
حجاب، امنيت اخلاقي و فكري:
براي اينكه اختلاط بين زنان و مردان پيش نيايد و حدود اخلاقي حفظ شود، اسلام براي زنان حجاب را معين كرده است. خود اين حجاب، يكي از وسايل امنيت است. با حجاب زن مسلمان، هم خود زن مسلمان امنيت پيدا ميكند و هم مرد مسلمان امنيت پيدا ميكند. آنجايي كه حجاب را از زنان دور مي كنند، آنجايي كه زن را به عرياني و برهنگي نزديك مي كنند در درجه اول ، امنيت از خود زن و در درجه بعد از مردم و جوانان گرفته خواهد شد. براي اينكه محيط سالم و داراي امنيت باشد، زن بتواند كار خود را در جامعه انجام بدهد، مرد هم بتواند مسئوليت هاي خود را انجام بدهد، اسلام حجاب را معين كرده كه اين حجاب، يكي از آن احكام برجسته اسلام است چنانچه دختري مثلا مايل است پزشك شود و يا در فعاليت هاي ديگر علمي، اقتصادي شركت كند براي او ميدان ها باز است به شرط رعايت عفت و عفاف و عدم اختلاط و انتزاج زن و مرد، در جامعه اسلامي ميدان براي زن و مرد باز است.2
حجاب، امنيت رواني فرد:
اسلام به روان انسانها توجه ويژه دارد همان گونه كه سلامت جسمي را در نظر دارد. خداوند متعال در« نظام تكوين» دو سرمايه عفاف و حيا را براي زن و مرد و غيرت را براي مردان قرار داد تا نگهبان روح و روان انسان ها و ضامن سلامت رواني آنهاباشد و در «نظام تشريع» نيز با حكم «حجاب» و «حدود حريم ارتباط با نا محرم» از ايجادزمينه هايي كه به جسم و روح آسيب ميرساند پيشگيري نمود.
اضطراب و ترس هاي مرضي ناشي از مزاحمت هاي خياباني و دغدغه ي مداوم نسبت به پذيرفته شدن از سوي مردان و يا عدم پذيرش و استفاده ي بي حد و مرز و افراطي از لذت هاي جنسي و جسمي و مورد بي مهري قرار گرفتن پس از سوء استفاده مردان بيمار «الذي في قلبه مرض» و .. از عوامل مهم در بيماريهاي رواني و افسردگي است كه در صورت باور حجاب و پذيرفتن آن، همه ي اين آسيب پذيري ها از بين خواهد رفت. بنابراين يكي از فلسفه هاي تشريع حكم حجاب، ايجاد آرامش رواني فرد و در نتيجه سلامت و امنيت رواني جامعه است.
حجاب عامل مصونيت و امنيت:
حجاب در ذات خود داراي مصونيت است به اين معنا كه نيروي محافظ و نگهبان وجودي زن مي باشد. با نگاهي به قطعات و برش هاي تاريخي مي توان به اين بعد و ويژگي حجاب پي برد و آن را مورد تحليل بررسي قرار داد. واژه ي معادل مصونيت، نگاهداشت ، حافظ و امنيت ساز است اما هيچ يك از اين معادل ها به تنهايي نمي تواند معناي كلمه مصونيت را برساند. امنيت و مصونيت در ابعاد گسترده ي خود جسماني، رواني، اقتصادي، اجتماعي و سياسي در حكم حجاب وجود دارد. زنان پوشيده از آن جهت كه جسم و پيكر آنها توسط پوشش به هر نوعي محافظت مي شود، كمتر در معرض ناراحتي هاي جسمي قرار خواهند گرفت و از آسيب هاي طبيعي و اجتماعي در امان خواهند بود و پوشيدگي مانع از آسيب پذيري جسم افراد ميشود. از نظر رواني نيز زنان با حجاب كمتر در معرض اضطراب ها و ترس ها قرار مي گيرند مثلا اضطراب از اينكه به هنگام مقايسه با ديگران مورد قبول واقع نشوند و يا اشكالي در لباس باشد كه ديده شود و … از جمله موارد اضطراب افراد بدون حجاب است. افزون بر اينكه جهت برنده شدن در مسابقه دلبري و خود نمايي بيشتر دقت خود را به انتحاب لباسي كه شرايط جلب نظر را داشته باشد اختصاص داده و از ديگر امور زندگي مانند تحصيل ، زندگي زناشويي، وظيفه هاي شخصي (فرزندي،مادري،همسري و …) باز مي مانند و عدم موفقيت در اين امور نيز موجب اضطراب بيشتر مي شود. به طور مسلم اين كه يك زن پيوسته در ميدان مسابقه و امتحان بيشتر باشد و احساس كند مورد مقايسه قرار مي گيرد فرسودگي روحي مي آورد . شهيد مطهري(ره) معتقد است گاهي حركات و سكنات انسان، زباندار است و گاه وضع لباس، راه رفتن و سخن گفتن زن معنا دار است و با زبان بي زباني مي گويد: «دلت را به من بده، در آرزوي من باش ، مرا تعقيب كن.» و گاه برعكس ، با زبان بي زباني مي گويد
« دست تعرض از اين حريم كوتاه است». بنابراين، زنان با حجاب از مسابقه و امتحان مستمر در امان هستند و از اين رو آرامش روحي و رواني بيشتري دارند و به جاي اتلاف وقت در پشت ويترين هاي مغازه ها و مشورت هاي ملال آور در مورد رنگ سال، مد سال و مدلهاي جديد براي همه ي امور زندگي اعم از فردي، خانوادگي و اجتماعي برنامه ريزي خاص داشته باشند و اين مسأله آرامش روحي ، رواني و نشاط دروني را به وجود خواهد اورد. افزون بر آرامش رواني فرد با حجاب، در جامعه نيز مي توان مصونيت ناشي از حجاب را موجب بهداشت و سلامت رواني جامعه بر شمرد، ومشاهده نمود زيرا جامعه از مجموعه افراد تشكيل مي شود و سلامت فردي به دنبال خود بهداشت رواني جامعه را خواهد داشت. پوشش زنان از تحريك مستمر مردان جلوگيري كرده و زمينه ي هيجان هاي افراطي جنسي را نابود مي كند. گفته شده است كه: هيجان و تحريكات رواني، عامل عوارض جسمي همچون بيماري معده و روده از جمله زخم معده ميباشد. بنابراين آرامش روحي و بهداشت روان، موجب سلامت جسم و ايجاد جامعه اي سالم خواهد بود كه افرادي با جسم و روح سالم در آن بزيند.
توماس آكمبس در مورد آسيب هاي روحي مي نويسد: لذتهاي جسماني، در ابتداي كار بر ما لبخند ميزند ولي عاقبت، نيش زهرآلود خود را در روح ما فرو برد. وهلاكمان مي كند. در صورتي كه زنان و مردان از نيش زهرآگين اين لذت هاي زود گذر آگاه باشند، هرگز خود را در معرض خطر قرار نداده وبا پوشش صحيح ومناسب،خود و جامعه ي بيرون را واكسينه مي كنند.در واقع اين خصوصيّت كه فردي دغدغه ي جلب نگاه و نظر ديگران به ويژه نامحرم را نداشته باشد و انتخاب وسايل شخصي را بر اساس نياز و سليقه خودانجام ميدهد نه آنچه جامعه به او تحميل مي كند،آرامش بخش روح و روان فرد و در نتيجه ساختار جامعه خواهد بود.
حجاب و امنيت اقتصادي:
از نظر اقتصادي نيز مصونيت فردي در حجاب مشاهده مي گردد .بديهي است در صورت انتخاب حجاب،نوع لباس و كيفيت آن در معرض ديد عموم قرار نمي گيرد وچون جلوه گري،خودنمايي و مسابقه اي كه پيش از اين بيان كرديم وجود ندارد،هزينه ي سنگيني كه صرف تهيه لباس متناسب با مد روز،رنگ سال وكيفيت تلقين شده از طريق ورودهاي فرهنگ غرب(ماهواره ها، ژورناليست ها،نرم افزار ها، اينترنت و…) مي شد،تبديل به هزينه ي مختصري مي گردد كه نياز انسان به پوشش حس زيبايي شناسانه ي او را درحدّ متعادل بر طرف مي سازد.در اين صورت هم از نظر اقتصاد مزدي براي شخص با حجاب از اسراف جلوگيري شده و هم در اقتصاد كلان كشورتأثيرگذار خواهد بود.از سويي وقت و امكانات توليد كننده،واردكننده و مصرف كننده به جاي صرف در كالاهاي مصرفي، غير واقعي و كاذب و احياناً خطر آفرين(به علت استفاده ازمواد شيميايي نامرغوب)در امور مهم و اصلي و اساسي و سالم مصرف خواهد سد و اين يعني مصونيت اقتصادي فرد و جامعه از انحراف هاي اقتصادي.
حجاب و مصونيت سياسي:
مصونيت سياسي نيز يكي از ابعاد مصونيت است كه در مقوله ي حجاب وجود دارد و ما در بخش مربوط به حجاب و سياست تحت عنوان «عفاف و حجاب،سلاحي براي دفع سياست غربي» نمونه هايي را ذكر مي كنيم؛تاريخ اندلس،الجزيره ايران،افغانستان و ديگر كشورهاي اسلامي بهترين گواه براي اين مطلب است.گفته شده كه توطئه ي كشف حجاب توسط استعمارگران انگليس و پروتكل يهوديان طراحي گرديد.اجراي اين توطئه توسط مهره هاي استعمار در منطقه هاي اسلامي صورت مي گرفت،امان الله خان در افغانستان،آتاتورك در تركيه(1313) و رضا خان پهلوي در ايران توطئه ي «كشف حجاب» را عملي كردند.مسترهمفر در كتاب خاطرات سياسي خود به اين نكته اشاره مي كند كه: پس از آنكه زنان رااز چادر و عبا بيرون آورديم بايدجوانان را تحريك كنيم كه دنبال آنان بيفتند تا در ميان مسلمانان فساد رواج يابد و براي پيشبرد اين نقشه لازم است اول،زنان غير مسلمان را از حجاب بيرون آوريم تا زنان مسلمان از آنان يادگيرند.استراتژي سياسي امروز صهيونيست ها نيز به همين شيوه است به گونه اي كه نتانياهو نخست وزير اسبق رژيم صهونيستي در جلسه اي در آمريكا با حضور كارشناسان فرهنگي ،امنيتي و نظامي اين كشوردر رابطه با شيوه هاي براندازي جوامع اسلامي و تضعيف بنيه ي فرهنگي_ديني و اخلاقي مسلمانان گفت: به جاي هزينه هاي سنگين نظامي و بمباران شهرها و مراكز كشورهاي اسلامي پيشنهاد مي كنم بازار مسلمانان رااز لباس هاي غربي ودامن هاي كوتاه،لوازم آرايشي، مشروبات الكلي و مواد مخدر پر كنيد.اين بهترين شيوه ي بمباران واز بين رفتن مقاومت است.بنابراين با عمل به نقطه ي مقابل سخنان استعمارگران كهن و نوين مي توان دست سلطه رااز سرزمين خود كوتاه كرده و در ضمن حفظ ارزش ها و باورهاي مقدّس و انجام تكليف الهي به عنوان ابزارمبارزه از حجاب بهره برد.3 حجاب خود عاملي ارزشمند است در تقويت امنيت سياسي جامعه.