راههاي مؤثر در حجاب جهت ايجاد امنيت جامعه:
براي اينكه جامعه اي باحجاب اسلامي وبه تبع آن امنيت داشت بايد زمينه هاي فردي،خانوادگي،اجتماعي و حكومتي رادر افراد جامعه تقويت نمود و همچنين الگوهاي حجاب و عفاف را هرچه بيشتر در قالب فيلمها،داستانها،نمايشها و برنامه هاي عملي به مردم شناساند.
بالابردن درجه ي ايمان در فرد:
ايمان به خداو زندگي پس از مرگ از مهمترين و قويترين عوامل پيشگيري ازشهوات و هوسهاست.شخص با ايمان،خداوند متعال را همه جا حاضر و ناظر مي بيندوباور دارد كه همه ي كارهاي او به وسيله فرشتگان الهي درپرونده اي ثبت مي شود و روزي مورد رسيدگي قرار خواهد گرفت و سرنوشت نيكوكاران،بهشت و كيفر تبهكاران،دوزخ است.اين تعبير از امام خميني را به خاطر بسپاريم كه: «عالم محضر خداست،در محظر خدا معصيت نكنيم.»اين اعتقاد،بهترين مانع در برابر فسادهاي اخلاقي و اجتماعي است و هرقدر تقويت شود مقاومت انسان دربرابر شهوات بيشتر مي شود.
ازسوي ديگر با ضعف ايمان،عفت و مقاوت در برابر شهوات كاهش مي يابد.
آگاهي ازفوائد حجاب و مضرّات نبود آن:
آگاهي از فوايدعفاف وحجاب ومضرّات بي حجابي و بي عفتي يكي ديگراز راههاي معرفت به حجاب است.اين آگاهي را مي توان از طريق مختلف به دست آورد،گاهي با مطالعه ي كتابها و نشريّاتي كه در اين زمينه ها نوشته شده و گاهي با عبرت گرفتن از حوادث زمان وتجربياتي كه ديگران داشته اند؛چون به فرموده ي علي(ع)عبرت،موجب پاكدامني مي شود. امام صادق (ع) فرمد:اموال و دامن خود و همسرانتان را با خواندن سوره ي نور حفظ كنيد؛زيراهر كه روزي يك باراين سوره را قرائت كند(و به احكام و جزاي بي عفتي آشنا شود)به فحشا كشيده نخواهد شد .جهت آگاهي از مضرّات بي عفتي و بي حجابي به قسمتي از حديث معراج اشاره مي كنيم تا عبرتي باشد براي ما انسانها: علي (ع)فرمود:همراه حضرت زهرا(ع)به حضور پيامبر (ص) رفتيم،ديديم حضرت گريه مي كند،عرض كردم؛پدر و مادرم به فدايت!چرا گريه مي كني؟حضرت فرمود:اي علي!درشب معراج زناني رادر عذابهاي گوناگون ديدم.از اين رو گريه مي كنم.از جمله:زني راديدم از مويش آويزان است، ومغز سرش ازشدت گرما مي جوشد.علتش را سؤال كردم. حضرت فرمود:به خاطر آن بود كه در دنيا موي سرش را از نامحرمان نمي پوشانيد.
تربيت فرزند در دامن پاك مادر و خانواده سالم:
در خانواده عفت و با حجابي مادر آن قدر اهميّت دارد كه حتي دايه ي فرزند هم كه مدت كوتاهي مواظبت از او را به عهده مي گيردواو را شير مي دهد،بايد فردي صالح و عفيف باشد.پيامبر اكرم(ص) سفارش فرمود:ازشير زنان بدكار و ديوانه براي فرزندانتان پرهيز كنيد؛زيرا شير اثر خود را مي گذارد.
امر به معروف ونهي از منكر:
يكي ازعوامل اجتماعي مؤثردرامرحجاب،امربه معروف و نهي از منكر است.اگر بپذيريم كه افراد جامعه،همانند اعضاي يك بدن مي باشند هنگامي كه فردي دچاربيماري روحي،رواني و اخلاقي شود ، بر عموم مردم لازم است كه در جهت نجات وي تلاش كنند تا رنج و عذاب اين بيماري، گريبانگير ديگر اعضاي جامعه نشود و عامل بيماري به آنها سرايت نكند.پيامبراكرم(ص) فرمود:اگر شخصي در نهان ،معصيتي مرتكب شود فقط به شخص او ضرر وارد مي شود و اگر در ملأعام گناهي را انجام دهد و ديگران او را نهي از منكر نكنند همه ي مردم زيان مي بينند.وبازفرمودند:«چگونه بر شما مي گذرد زماني كه زنانتان فاسد و آلوده شوند وجوانتان به طرف فسق و فجور روي آوردندو اين هنگامي است كه شما امر به معروف و نهي از منكر را ترك كنيد.سؤال شد:يا رسول الله!آيا چنين وضعي پيش خواهد آمد؟حضرت فرمود:بلي؛بلكه بدتر از آن هم خواهد شد و آن زماني است كه معروف را منكر و منكر را معروف مي دانند.» اگر خانواده،اين واحدهاي كوچك اجتماع،از مفاسد اخلاقي اصلاح گردد،كلّ جامعه اصلاح خواهد شد و به تبع آن جامعه اي آرام و با امنيت خواهيم داشت.1
حجاب حق خداوند است:
ازآنجا كه حكم الهي براي سعادت بشروضع مي شودوخداوند متعال،رحمت را بر خويش واجب مي داند و احكام الهي همان رحمت هاي خداوندي بر بندگان و يا مقدمه اي براي قرار گرفتن در دامن رحمت خدا هستند،پس حجاب حق خدا بر بندگان او مي باشد البته نه به اين معنا كه در كنار حق بندگان،حقّي را هم براي خدا تصور كنيم كه او خالق همه چيزاست و نقصي ندارد تا بااداي حقّ او،كامل گردد. امّا اينكه ايا مي توان حقّ خدا را ادا كرد يا نه.در رواياتي با اشاره به انجام وظايف و اطاعت از امرالهي براي ادا شدن اين حق اشاره شده است.آيت الله جوادي آملي معتقد است كه: (حجاب زن مربوط به خود او نيست
تا گفته شود از حق خود صرف نظر كردم.حجاب زن مربوط به مردنيست تابگويد من راضي به بي حجابي هستم حجاب رن مربوط به خانواده نيست تا اعضاي خانواده اعّم از همسر،برادر،فرزندو… راضي به بي حجابي باشند،قرآن مجيد راضي نخواهد بود زيرا زن وحيثيّت او حق خدااست و خدازن را مظهر احساس و عاطفه آفريد نه مظهر بي عفّتي و شهوتراني.»3 وقتي حّق خداوند با حجاب اداءنشود يعني بنده ي خدا كه آرامش و امنيت جسمي و روحي و رواني در خانواده و اجتماع است اداء نمي شود.
غيرت و حجاب:
غيرت و تعصّب ناموسي يكي از عوامل اساسي عفت است.كسي كه براي ناموس خود حرمت قايل است و نسبت به آن تعصب دارد،به خود اجازه نمي دهد كه به ناموس ديگران خيانت كند.او مي داند كه اگر به ناموس ديگران نظر سوئي داشته باشد مطمئناً ناموس اونيز مورد سوء نظر ديگران قرار خواهد گرفت؛بنابراين غيرتش به اواجازه ي بي عفتي نمي دهد. علي(ع)فرمد: « ما ذني غيور قط »شخص با غيرت هرگز زنا نمي كند.به فرموده ي پيامبر (ص) : « كسي كه از زنش غافل باشد و مراقب او نباشد بي غيرت است. » غيرت از جلوه هاي مردي و مردانگي و حسّ دروني است كه خداوند براي محافظت و نگهباني از حريم خانواده و پاسداري از نسل در وجود مرد به وديعت نهاده است كه اگر رشد كند تمام جامعه را ناموس خود مي داند و اجازه ي هتك حرمت به احدي را نمي دهد.خلاصه«غيرت»يك حساسيت انساني نسبت به پاكي و طهارت خود جامعه است و اگر اين قدرت ضعيف شود نه تنها اگر همسرش مورد تجاوز،كام جويي و نگاه ديگران قرارگيرد ناراحت نمي شود بلكه لذت هم مي برد.پوشش زن نبايد از هجوم تبليغاتي غرب متأثر باشد.پوشش زن اگر متأثر از هجوم تبليغاتي غرب شد،خراب خواهد شد.مثلاً بياييم باخودمان فكر كنيم كه حجاب داشته باشيم،اما چادر نباشد.اين فكر غلطي است.البته مي توان محجبه بود و چادر هم نداشت؛منتها همين جاهم بايستي آن مرز را پيدا كرد.بعضي ها هم از چادر كه فرار مي كنند هيچ،به آن حجاب واقعي بدون چادر هم رو نمي آورند،چون آن را هم غرب مورد تهاجم قرار مي دهد.شما خيال كرده ايد كه اگر ما چادر را كنارگذاشتيم،فرضاًآنمقنعه ي كذايي و آن لباسهاي «وَلَيَضر بنَ بخمرِ هنَّ عَلي جبو بهنَّ» و همانهايي كه در قرآن هست،درست كرديم،دست از سر ما بر مي دارند؟نه آنها به اين چيزها قانع نيستند آنها مي خواهند همان فرهنگ منحوس خودشان عيناً اينجا عمل بشود مثل زمان شاه كه عمل مي شد.درآن زمان،زن اصلاً پوشش وحجابي نداشت.حتي دراين جاها وقتي نوبت به اين كارها مي رسد،بي بند وباري خيلي بيشتر مي شود؛ كما اينكه بي بند وباري در زمان شاه در تهران و بعضي از شهرهاي ديگر ما از معمول شهرهاي اروپا بيشتر بود! زن معمولي در اروپا ،لباس و پوشش خودش را داشت؛اما در اينجا آن طوري نبود. بنابراين حجاب يك ارزش است كه نبايد متأثر از فرهنگ بيگانه باشد.